cover

Team Uszka

Uszka & PCK vs COVID 19 – czyli #PolskaCzystaKomórka challenge na TikTok

Może się wydawać, że skoro możemy już wyjść na dwór bez maseczki to zagrożenie koronawirusem minęło, jednak tak nie jest. Niezależnie od tego, czy możemy wyjść już do restauracji czy hali sportowej, o bezpieczeństwo należy dbać tak samo jak wcześniej. Niestety nie wszyscy o tym pamiętają: młodzi nie zachowują bezpiecznego dystansu, często rezygnują z maseczek, a przede wszystkim nie czyszczą swoich smartfonów, na których również jest wiele bakterii.

 

Stworzyliśmy zatem kampanię #PolskaCzystaKomórka, która swój start miała na popularnej platformie TikTok. W akcję zaangażowani są popularni influencerzy (m.in. Sebastian Kowalczyk czy Izabela Zabielska) oraz sama platforma. Przy ich wsparciu pokazujemy młodym ludziom, jak łatwo jest czyścić swój telefon regularnie i jak istotne jest to w walce z koronawirusem.

Łamiąca wiadomość! Ponad 5 milionów wyświetleń

Ten tydzień zaczęliśmy z przytupem. W przeciwieństwie do zwykłych poniedziałków, dziś świętowaliśmy 5-milionowe wyświetlenie #PolskaCzystaKomórka na TikToku. Taka oglądalność, a przede wszystkim fakt, że na platformie pojawiają się nagrania bardzo młodych użytkowników, pokazujące jak czyszczą telefon, tylko upewnia nas w przekonaniu, że w dobie pandemii taka kampania była słuszną decyzją. 

#PolskaCzystaKomórka w mediach

O naszej akcji robi się głośno w mediach! Wzmianki na temat aktywacji pojawiły się m.in. w Telexpress, czy lokalnych stacjach radiowych. Po wysyłce informacji prasowych #PolskaCzystaKomórka zawitała także w mediach branżowych. Serdeczna piątka leci do wszystkich redakcji, a Was zapraszamy do lektury na Brief czy Nowym Marketingu.   

Stan na 19 czerwca

Kampania edukacyjna #PolskaCzystaKomórka wystartowała na TikToku w środę 17 czerwca, dziś dedykowany jej hashtag osiągnął ponad 3 miliony wyświetleń. O akcji poinformowały również media lokalne, jak i ogólnopolskie.

Droga do celu

W dalszej części opowiemy Wam, jak narodziła się idea akcji, jak wyglądała praca nad nią, a przede wszystkim jak ewoluowała w trakcie w coś, czego się wcześniej nie spodziewaliśmy. Treść wpisu będzie aktualizowana.

Geneza

PCK z briefem przyszedł do nas pod koniec kwietnia, naszym priorytetem było przygotowanie kampanii rekrutacyjnej, która pozwoliłaby na zrekrutowanie nowych wolontariuszy do lokalnego programu wolontariackiego Aktywni na 100 lat. Jednocześnie rozpoczęliśmy pracę nad poszukiwaniem insightu, który stałby się fundamentem akcji edukacyjnej nt. bezpieczeństwa w dobie koronawirusa

 

- We wrześniu poprzedniego roku planując cele dla Uszek na 2020 rok zdecydowaliśmy, że chcemy zaangażować się w prace pro bono na rzecz organizacji NGO. Początek lat 20. kazał nam wszystkim wyskoczyć z butów, stanąć obok i bardzo szybko zrewidować swoje plany i założenia. Tym bardziej cieszę się, że w tym trudnym okresie weszliśmy we współpracę z Polskim Czerwonym Krzyżem, której efektem jest akcja edukacyjna trafiająca do młodego pokolenia i skupiona wokół istotnego społecznie tematu, który dotychczas był pomijany w dyskursie społecznym. - Karol Szczawiński, CEO Agencji Uszka w Barszczu

- Podejmując się współpracy z PCK stanęliśmy przed wyzwaniem opracowania komunikacji rekrutacyjnej, a także przygotowania kampanii edukacyjnej związanej z sytuacją wywołaną przez pandemię koronowirusa. Poszukując insightu, który byłby fundamentem naszej akcji, zauważyliśmy, że mijając nastolatków, często widzimy ich z telefonami, robiących zdjęcia czy też oglądających wideo w autobusie. Jednak właściwy insight odkryliśmy dopiero wtedy, gdy widząc w sklepie młodych ludzi w maseczkach, zauważyliśmy jak rękawiczkami, którymi co dopiero dotykali sklepowe produkty, dotykają swoich telefonów. Zadaliśmy sobie zatem pytanie, czy zdają sobie z tego sprawę, ile bakterii może być na ich telefonie? Przecież tyle mówi się o noszeniu maseczek, myciu rąk, ale rzadko kiedy wspomina się o komórkach, które towarzyszą nam przez cały dzień. Postanowiliśmy zatem, że czysty telefon będzie rdzeniem naszej akcji. Natomiast naturalnym wyborem medium, w którym powinna mieć ona miejsce był TikTok, z którego korzystają przede wszystkim młodzi ludzie, a do jego przeglądania czy nagrywania własnych wideo wykorzystują przede wszystkim smartfony. Połączyliśmy zatem dwie rzeczy i rozpoczęliśmy pracę nad kampanią #PolskaCzystaKomórka - Katarzyna Cieślak, Junior Creative w Uszkach w Barszczu.

Z badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii przez firmę Insurance2go wynika, że ponad jedna trzecia użytkowników nigdy nie przetarła ekranu telefonu np. szmatką z środkiem dezynfekującym. Według statystyk tylko jedna na 20 osób w Wielkiej Brytanii umyła ekran swojego smartfonu raz w ciągu sześciu miesięcy.

- Aby skutecznie dotrzeć z naszym przekazem do młodzieży, do współpracy zaprosiliśmy influencerów, którzy jak nikt znają swoją społeczność i są w stanie dopasować przekaz akcji do swojego unikalnego stylu komunikacji. – Rafał Piwoński, Head of Social Media w Uszkach w Barszczu.

NOWY
WPIS

Przebieg

Poznaliście już genezę kampanii. Teraz opowiemy Wam jak wyglądała praca nad nią.

Przystępując do pracy nad kampanią chcieliśmy, by miała ona charakter minikonkursu, w którego promocji pomogliby nam zaprzyjaźnieni z PCK Influencerzy. Nie chcieliśmy jednak tylko na tym poprzestać, dlatego po kilku mailach i paru telefonach udało nam się zachęcić do współpracy Sebastiana Kowalczyka, Izabelę Zabielską, Annę Wyobraźnię Czulak, Mansa Ciapura Vechessa, Karolinę “Karoletkę Pieńczak i Weronikę Wiencek. 

 

Mając już zatem wsparcie Influencerów, rozpoczęliśmy poszukiwanie partnerów akcji. I tak do dołączył do nas  x-kom.pl, który zaoferował nam swoje wsparcie kreatywne w tworzeniu akcji.  

 

Podobno kto nie ryzykuje, ten później nie pija szampana. Dlatego wiedząc, że w akcji możemy liczyć na TikTokerów i x-kom.pl napisaliśmy do TikToka, czy nie chcieliby objąć akcji swoim patronatem. Kilka dni w niepewności wynagrodziła nam najlepsza wiadomość, jaką mogliśmy otrzymać: “Wchodzimy w to”. Dzięki ich wsparciu do projektu przyłączył się iluzjonista Y (@iluzjonistaYoraz TikToker Wojciech Przybylski (@blogerwojciech). 

 

Bardzo cieszymy się, że TikTok mógł wesprzeć inicjatywę PCK Lublin #PolskaCzystaKomórka. Społeczność TikToka, w tym wielu popularnych twórców, bardzo chętnie i aktywnie przyłączyła się do akcji tworząc masę zabawnych i edukacyjnych filmików, które łącznie zostały obejrzane ponad 5,5 miliona razy. Prawidłowe dbanie o czystość naszych komórek jest niezwykle istotne, szczególnie w dzisiejszych czasach, dlatego cieszymy się, że udało nam się dotrzeć z komunikatem do tak wielu osób. - Maciej Burzyński, Community & Partnership Manager.  

 

W związku z tak dynamicznym rozwojem sytuacji, zmieniliśmy datę startu kampanii, która zamiast 8 czerwca, wystartowała w środę 17 czerwca. To wtedy w zakładce “Odkryj” pojawił się przygotowany przez nas baner z #PolskaCzystaKomórka. Natomiast publikacje wysoko zasięgowych influencerów rozłożyliśmy systematycznie w czasie, zaczynając od wtorkowego wieczoru 

NOWY
WPIS

Finał

Chcieliśmy zwrócić uwagę, że w profilaktyce walki z koronawirusem ważne jest nie tylko dokładne i regularne mycie rąk. Należy zadbać również o czystość naszych smartfonów. Według badań dotykamy telefonu komórkowego średnio 2500 razy dziennie. Jednocześnie wchodzimy w kontakt ze wszystkimi drobnoustrojami znajdującymi się na jego powierzchni. Temat ten jest niezwykle istotny, a niestety niepodejmowany w Polsce, dlatego zdecydowaliśmy się go poruszyć w naszej kampanii edukacyjnej. – Iza Gawęcka z PCK. 

 

Nasz baner był widoczny w zakładce “Odkryj” do czwartku 26.06, a do dziś hashtag #PolskaCzystaKomórka wyświetlono 5,8 miliona razy.

Filmy zaangażowanych przez nas i TikToka Influencerów obejrzano łącznie 1 345 000 razynatomiast polajkowało je prawie 200 000 użytkownikówChoć zakończyliśmy już naszą akcję w digitalu, to kampania #PolskaCzystaKomórka będzie kontynuowana jeszcze offline przy wsparciu Wolontariuszy PCK, którzy będą opowiadać młodzieży o potrzebie regularnego czyszczenia telefonu w ramach cyklicznych spotkań edukacyjnych.